Tanker inden hjemrejse.


Jeg havde et problem i starten med ikke at havde et ansvars område som var mit, alle de steder hvor jeg har varet i praktik eller arbejdet har jeg altid fundet en niche som var min, noget som jeg havde ansvar for. Som studerende i England må det ansvar ikke tillægges dig og det havde jeg det meget svært ved. Tror at man som dansk studerende er forvendt til at blive tillagt ansvar hurtigt, da vi der figurerer som en del af normeringen.
I England må de studerende ikke være alene sammen med børnene, igen en afvigelse fra det vante, dette gjorde at jeg måtte lave lidt om på mit pædagogiske projekt. Dette har været udfordrende, men føler at jeg er vokset med opgaven. På den måde at jeg har gjort mig gældende på andre måder og har tilpasset mit projekt de regler og normer de følger her.
Jeg har især lært at jeg er meget glad for tage/have ansvars områder på den institution som jeg arbejder på. Men også at jeg er god til at omstille mig. Har været glad for at arbejde på The Dorothy Gardner Centre, men jeg bliver ikke børnehave pædagog, jeg finder det ikke udfordrende nok for min smag og det er endnu en ting som jeg har lært om mig selv.
Fagligt føler jeg ikke at har udviklet mig så meget, men jeg har udviklet personlige kompetencer i forbindelse med mit udlandsophold. Man lære meget om sig selv ved at være væk fra det vante, jeg har fundet ud af at jeg er meget stærkere psykisk og er blevet mere omstillingsparat.
Det er efter min mening mere udbytterigt fagligt at være i praktik på en dansk institution, men ville aldrig have været foruden mit ophold i London, da jeg personligt har rykket mig meget. Omstillingsparathed og oplevelsen af deres kultur og arbejdsmåder. Det har været helt utroligt at kunne få lov til at få et kig ind i deres verden. Selvom den ikke er langt fra vores er der stadigt nogle store forskelle.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar