Menneskesyn/
Udviklingssyn:
Institutionens livet i
England er efter vores mening meget lig det danske.
Institutionen syn på
børnene er, at de er set som individer, men som individer i en gruppe.
Personalets synspunkt
er at alle børn har iboende egenskaber og grunden til at de har så mange
forskellige aktiviteter er at børnene selv skal finde dem. De ligger stor vægt
på børnenes selvstændighed, de går bagved barnet. Det er barnet som har
styringen i aktiviteterne.
The Dorothy Gardner
Centre ligger stor vægt på at støtte familier og hjælpe dem til at fjerne
barrierer som udfordrer dem til hverdag for at hjælpe børnenes udvikling.
De hjælper til med at
uddanne forældre og gøre dem bedre rustet til at hjælpe deres børn til en udvikling
i fremtiden. Der bliver lagt vægt på fremtiden, der bliver arbejdet mod
fremtiden og på den måde at hjælpe børnene til at komme længere i livet.
Børn med specielle
behov er børn som bliver budt velkommen her på institutionen, der er mange
samarbejdspartnere på kryds og tværs at staten som der vil blive samarbejde med,
i forbindelse med at give det enkelte barn den største mulighed for udvikling.
Institutionens
menneskesyn er mere eller mindre ikke eksisterende på den måde at de ikke selv
ved det, som vores vejleder(som er midlertidig leder af institutionen) de
følger bare deres intuition og deres læreplaner, men der er intet nedskrevet
hverken om teorier eller menneskesyn. Det som der er skrevet ovenstående
omkring institutionens og personalet syn, er noget som vi har fået mundligt
overleveret fra vejlederen/lederen efter en samtale om emnet, hvor der blev
spurgt fra vores side om det var sådan at de så institutionen og at hun sagde ja og nikkede. Kom ikke selv med nogle
indskydelser.
Ud fra artiklen ”Menneskesynets betydning for planlægning af
den pædagogiske praksis” af Henriette Mathiasen og min egen erfaring, er
jeg nået frem til den konklusion at menneskesynet på The Dorothy Gardner Centre
er inspireret af Platons menneskesyn. Pædagogerne går bagved barnet og nogle
gange ved siden af meget og meget sjældent foran barnet.
”Den
græske filosof Platons menneskesyn er, at mennesket er født med iboende
kvaliteter, som igennem dets dannelse udløses:”(Fra
artiklen ”Menneskesynets betydning for
planlægning af den pædagogiske praksis” Af Henriette Mathiasen)
|
Børnene
har ringe grad af indflydelse på indhold og form
|
Børnene
har høj grad af indflydelse på indhold og form
|
De
voksne har høj grad af indflydelse på indhold og form.
|
1. læringsrum
Voksenskabt
læring
Den
voksne går foran barnet
|
2. læringsrum
Voksenstyrret
læring
Den
voksne går ved siden af barnet
|
De
voksne har lav grad af indflydelse på indhold og form
|
|
3. læringsrum
Leg
og spontane oplevelser
Den
voksne går bagved barnet
|
Om jeg vil anbefale denne
institution til andre studerende?
Der vil jeg både sige
ja og nej, for det kommer på hvilken indstilling du kommer med som studerende.
Hvis du har en forestilling om at det er lige som i Danmark bare et sprog der er
til forskel, så tager du fejl. Englænderne ser meget anderledes på det at være
studerende, de studerende i England har meget lidt ansvar og må ikke være alene
med børnene og de tæller ikke med i normeringen som de gør derhjemme. Det er
svært at gøre sig gældende og man må kæmpe om at blive accepteret som en
ligestillet, samtidigt handler institutionen meget om fri leg, det at gå bagved
barnet (Platons teori) så meget af arbejdet er at lave observationer og
dokumenterer disse, personalet her på stedet har hvad de kalder for ”non
kontact” hvor de nedskriver børnenes udvikling og mangel på samme. Men når det
er sagt, The Dorothy Gardner Centre har potentiale, de lægger meget vægt på
familie sammenhold og hjælper familierne til børnene med udvikling, så de kan
hjælpe børnene videre. De lægger samtidigt stor vægt på sprog og det at kunne
kommunikerer på flere sprog og bakker op omkring børnene og der er også personale
til at tale med børnene på deres modersmål. Dette gælder ikke alle modersmål på
institutionen, men dem som er mest udbredt. Jeg synes at de har nogle meget
interessante tiltag og ville aldrig være foruden at jeg tog herhen. Ved godt at
jeg ville havde fået mere ansvar og ville blive set mere eller mindre som
ligestillet derhjemme. Men at gå glip at kulturen i institutionen, ville jeg
aldrig tilgive mig selv. Så igen det kommer an på hvilken indstilling du har,
England er ikke Danmark. Kom med et åbent sind og du vil være glad for at blive
den oplevelse rigere.
Hej Suzi. Jeg har set dine sidste indlæg og de synes mig lidt kortfattede. Vil du anbefale andre studerende at tage til din institution?
SvarSletmvh Lars
Hej Lars. Jeg har ændret mit indlæg omkring menneske og udviklings syn og håber at du vil vende tilbage til mig.
Sletmvh Suzi.