Menneskesyn/udviklingssyn.



Menneskesyn/ Udviklingssyn:
Institutionens livet i England er efter vores mening meget lig det danske.
Institutionen syn på børnene er, at de er set som individer, men som individer i en gruppe.
Personalets synspunkt er at alle børn har iboende egenskaber og grunden til at de har så mange forskellige aktiviteter er at børnene selv skal finde dem. De ligger stor vægt på børnenes selvstændighed, de går bagved barnet. Det er barnet som har styringen i aktiviteterne.
The Dorothy Gardner Centre ligger stor vægt på at støtte familier og hjælpe dem til at fjerne barrierer som udfordrer dem til hverdag for at hjælpe børnenes udvikling.
De hjælper til med at uddanne forældre og gøre dem bedre rustet til at hjælpe deres børn til en udvikling i fremtiden. Der bliver lagt vægt på fremtiden, der bliver arbejdet mod fremtiden og på den måde at hjælpe børnene til at komme længere i livet.
Børn med specielle behov er børn som bliver budt velkommen her på institutionen, der er mange samarbejdspartnere på kryds og tværs at staten som der vil blive samarbejde med, i forbindelse med at give det enkelte barn den største mulighed for udvikling.

Institutionens menneskesyn er mere eller mindre ikke eksisterende på den måde at de ikke selv ved det, som vores vejleder(som er midlertidig leder af institutionen) de følger bare deres intuition og deres læreplaner, men der er intet nedskrevet hverken om teorier eller menneskesyn. Det som der er skrevet ovenstående omkring institutionens og personalet syn, er noget som vi har fået mundligt overleveret fra vejlederen/lederen efter en samtale om emnet, hvor der blev spurgt fra vores side om det var sådan at de så institutionen og at hun sagde  ja og nikkede. Kom ikke selv med nogle indskydelser.

Ud fra artiklen ”Menneskesynets betydning for planlægning af den pædagogiske praksis” af Henriette Mathiasen og min egen erfaring, er jeg nået frem til den konklusion at menneskesynet på The Dorothy Gardner Centre er inspireret af Platons menneskesyn. Pædagogerne går bagved barnet og nogle gange ved siden af meget og meget sjældent foran barnet.

”Den græske filosof Platons menneskesyn er, at mennesket er født med iboende kvaliteter, som igennem dets dannelse udløses:”(Fra artiklen ”Menneskesynets betydning for planlægning af den pædagogiske praksis” Af Henriette Mathiasen)



Børnene har ringe grad af indflydelse på indhold og form
Børnene har høj grad af indflydelse på indhold og form
De voksne har høj grad af indflydelse på indhold og form.
1.      læringsrum
Voksenskabt læring
Den voksne går foran barnet
2.      læringsrum
Voksenstyrret læring
Den voksne går ved siden af barnet
De voksne har lav grad af indflydelse på indhold og form

3.      læringsrum
Leg og spontane oplevelser
Den voksne går bagved barnet


Om jeg vil anbefale denne institution til andre studerende?

Der vil jeg både sige ja og nej, for det kommer på hvilken indstilling du kommer med som studerende. Hvis du har en forestilling om at det er lige som i Danmark bare et sprog der er til forskel, så tager du fejl. Englænderne ser meget anderledes på det at være studerende, de studerende i England har meget lidt ansvar og må ikke være alene med børnene og de tæller ikke med i normeringen som de gør derhjemme. Det er svært at gøre sig gældende og man må kæmpe om at blive accepteret som en ligestillet, samtidigt handler institutionen meget om fri leg, det at gå bagved barnet (Platons teori) så meget af arbejdet er at lave observationer og dokumenterer disse, personalet her på stedet har hvad de kalder for ”non kontact” hvor de nedskriver børnenes udvikling og mangel på samme. Men når det er sagt, The Dorothy Gardner Centre har potentiale, de lægger meget vægt på familie sammenhold og hjælper familierne til børnene med udvikling, så de kan hjælpe børnene videre. De lægger samtidigt stor vægt på sprog og det at kunne kommunikerer på flere sprog og bakker op omkring børnene og der er også personale til at tale med børnene på deres modersmål. Dette gælder ikke alle modersmål på institutionen, men dem som er mest udbredt. Jeg synes at de har nogle meget interessante tiltag og ville aldrig være foruden at jeg tog herhen. Ved godt at jeg ville havde fået mere ansvar og ville blive set mere eller mindre som ligestillet derhjemme. Men at gå glip at kulturen i institutionen, ville jeg aldrig tilgive mig selv. Så igen det kommer an på hvilken indstilling du har, England er ikke Danmark. Kom med et åbent sind og du vil være glad for at blive den oplevelse rigere. 

2 kommentarer:

  1. Hej Suzi. Jeg har set dine sidste indlæg og de synes mig lidt kortfattede. Vil du anbefale andre studerende at tage til din institution?

    mvh Lars

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lars. Jeg har ændret mit indlæg omkring menneske og udviklings syn og håber at du vil vende tilbage til mig.

      mvh Suzi.

      Slet