Læringsmål.


Læringsmål.

Mål 1.
Opnå viden indenfor det tværprofessionelle arbejde mellem Nursery og tale pædagog.
For at have en forståelse og viden indenfor netop dette tværprofessionelle arbejde og da jeg skal skrive og aflevere en opgave om tværprofessionelt arbejde.
Ved at interviewe vejleder og talepædagog og ved at observere deres arbejde og interne samarbejde.
Jeg har i forbindelse med min praktik interviewet min vejleder/leder og et talepædagog team omkring samarbejdet imellem dem og har skrevet en tværfaglig opgave udfra dette interview og op følgende spørgsmål, samt læst og fundet viden i Andy Højholdt's bog "Den tværfaglige Praktiker" .
Henviser til den tværfaglige opgave.
Mål 2.
Lave/forme et pædagogisk forløb, hvor mit linje fag (udtryk, musik og drama) skal indgå.
For at inddrage børnene i et forløb hvor de har mulighed for udvikling at sprog, forståelse for udtryk og mulighed for socialisering med andre børn.
Ved at lave/forme et forløb som udspringer af en fortælling, hvor børnene skal være interaktive, det bliver en fortælling med fysisk udførelse med billeder og figurer, som børnene skal være med til at lave, under fortællingen vil der være en baggrundsmusik som børnene skal være med til at komponere og spille.
Jeg har udformet og dokumenteret et forløb, som udsprang at mit linjefag UMD (udtryk, musik og drama) dette er dokumenteret i et pædagogisk projekt.
Henvises til punktet Pædagogisk Projekt i bloggen.
Mål 3.
Deltage aktivt i møder i Nursery.
For at blive/være en del af personalet, for at jeg selv føler at jeg bidrager til det praktiske arbejde.
Ved at bidrage med observationer og komme med inputs om hvordan dagen er gået, om noget skal ændres til næste dag og hvilke aktiviteter der har været travle og omvendt.
Jeg har deltaget i ugentlige personale møder, planlægnings møder, samt deltaget aktivt i de møder vi har efter hver endt dag, hvor vi sammenligner noter og observationer, og dokumenterer dette. Har bidraget med observationer og noter, som er blevet dokumenteret.
Mål 4.
Observerer børn og handlinger og reflektere over disse.
For at få et større indblik i hvordan i hvordan institutionen fungerer som helhed.
Ved at være nærværende og opmærksom, ved at tale og reflektere sammen med vejleder og andet personale.
Har observeret børnene og institutionen, både i forbindelse med mit pædagogiske projekt og i forbindelse med menneskesyns opgaven, men også generelt, da observationer skal dokumenteres efter hver endt arbejdsdag.
Henviser til punkterne pædagogisk projekt og menneskesyn i bloggen.
Mål 5.
Stå for ”Story Time” (fortælle time med børnene)
For at skabe en professionel relation til børnene, for at de skal se mig som en del af personalet, for at udfordre mig selv og bringe elementer som sprogstimulering ind i forløbet.
Ved at snakke med vejleder og personale om dette og forberede og udføre forløbet.
Har flere gange stået for story time hvilket er dokumenteret i punktet pædagogisk projekt i bloggen.
Forberedte projektet og lavede små storyprobs  til historien, i form af magnetiske billeder som kunne sættet op på et stort board, hvor at alle børnene kunne se dem.
I løbet af denne praktik periode ønsker jeg at opnå indblik i den Engelske kultur og viden om hverdagen i Engelsk institution, om de basere institutionen på pædagogiske teorier  og hvilke. Ønsker at opnå indsigt i de paralleller og modsætninger, som jeg kan se i forhold til mine erfaringer hjemmefra.
Det pædagogiske projekt påvirker mit linjefags mål på den måde at de er linket sammen.
Det er vigtigt for mig at sætte mig i de samme situationer som det andet personale, da det er vigtigt at børnene opfatter mig som en af de ”voksne”, men dette er svært da børnene endnu ikke kender mig så godt, men det skal nok komme.
Der er meget fri leg i denne institution og det er noget som jeg med mig selv kan mærke at jeg lige skal vende mig til. Det er nogle gange svært ikke at overtage leget og styre den over i noget som man ved ville være mere udbytterigt.
Voksenstyrret leg bliver her kun brugt til fokus børn, udsatte børn og at talepædagogen. 
Jeg henviser til mine andre punkter i bloggen til at understøtte disse mål som jeg har opnået i forbindelse med min praktik på nursery'et  The Dorothy Gardner Centre.



Menneskesynet på The Dorothy Gardner Centre er efter min mening og erfaring inspireret af Platons menneskesyn, selvom de ikke er bevidste om dette.
Pædagogerne går bagved barnet, det er barnet der sætter dagsordenen. Henviser her til punktet omkring menneskesyn i bloggen.
Jeg mener at der skal være en lige vægt, en form for balance imellem de tre læringsrum(se skema i punktet omkring menneske syn i bloggen) det er barnet behov som skal være den styrende faktor. Det at gå foran, ved siden af eller bag ved barnet, er efter min mening ikke noget som skal være forud bestemt. Det er barnets behov som skal forudsætte hvilket læringsrum som gør sig gældende i de forskellige situationer. Barnets udvikling er efter min mening det som skal være i fokus, det enkelte barns udvikling. Jeg hælder nok mest til Rousseau’s menneskesyn, at børnene skal set som individer, at der bliver taget afsæt i børnenes behov og styrkesider.
Nogle børn bliver "tabt" på gulvet, grundet den frie leg, det er ikke til alle børns bedste at låse en institution fast på denne måde. Der er ikke plads til undvigelser fra normen. Børns behov er forskellig, derfor skal pædagogerne også agere forskelligt. Det handler om at udse det enkelte barns behov.

1 kommentar:

  1. Hej Suzi - Ud over at vende dig til fri leg, skal du også undersøge de pædagogiske argumenter for det. Samt prøve at give udtryk for (via dine egne faglige argumenter) din eventuelle tvivl, uenighed eller kritik af dette. CKF'en professionsforståelse er også at have indsigt og kompetence til at udvikle praksis, gennem de sværdslag som faglige argumenter er. så det ser jeg frem til at du også gør, men ellers ser det fint ud.

    ,vh Lats

    SvarSlet