Pædagogisk
projekt:
Mit projekt er et
pædagogisk forløb, hvor linje faget (udtryk, musik og drama) indgår.
Projektet går ud på at
inddrage børnene i et forløb hvor de har mulighed for udvikling af sprog,
forståelse for udtryk og mulighed for socialisering med andre børn.
Det pædagogiske forløb
udspringer af en fortælling, hvor børnene skal være interaktive, det bliver en
fortælling med fysisk udførelse med billeder og figurer, som børnene skal være
med til at lave, under fortællingen vil der være en baggrundsmusik som børnene
skal være med til at komponere og spille.
Forberedelse:
Da vi som studerende i
England ikke må være alene med børnene, skulle projektet foregå på nursery
floor, der hvor alle børnene og pædagogerne opholder sig derfor er det svært at
sætte sig med en bestemt gruppe. Jeg valgte et lidt afsides bord og dækkede op
med farvet papir, billeder af eventyr figurer, farver, limstifter og
kuglepenne. Dette lagde jeg ud som inspiration til børnene.
Projektet:
Børnene kom hen til
bordet som jeg havde gjort klar til projektet, de satte sig og undersøgte de
forskellige ting jeg havde taget frem. Jeg spurgte om de ville være med til at
lave en historie, jeg havde planlagt at det skulle være en fælles historie, men
det blev til 7 individuelle historier. Børnene sad hver især og fortalte mig
den historie som blev skrevet ned ord for ord og hvis de havde svært ved at
komme videre gav jeg dem forskellige valgmuligheder til at komme videre med historien.
Når en historie var skrevet ned, lavede børnene billeder til bogen, samt
tegninger og udklip. Derefter satte jeg bøgerne sammen og udleverede dem til
børnene, ved udleveringen læste vi bøgerne og gennemgik fortællingen, samt
sammenlignede historien med de billeder der var blevet sat ind i bogen.
Målgruppen:
Min målgruppe er
børnehave børn. De 7 børn som lavede deres historier var alle 4 år. Børnene var
meget forskellige, nogle var meget koncentrerede og tålmodige og var ikke i
tvivl om hvad deres historie skulle handle om, mens andre havde svært ved at
fastholde koncentrationen og havde svært ved at formulerer sig. Der var også
børn som lige skulle ind i det for at koncentrationen meldte sig. Nogle af
børnene havde meget svært ved at opdigte noget selv og sagde bare ”I don’t
know” hjalp jeg ved at give dem valgmuligheder, hvor de derfra kunne videre
digte deres historier. Så selvom børnene havde samme alder, var det en meget
forskellig gruppe som jeg havde med at gøre.
Anden
del af projektet:
For at se hvor stor en
forståelse børnene havde for musik og udtryk via musik, satte jeg en masse
instrumenter op på et bord og samlede børnene, først fik de lov undersøge de
forskellige instrumenter og vælge hvilket de ville spille på. Derefter spillede
vi noget musik, hvor jeg gav dem hver en rytme at holde og det klarede de
virkelig godt. Alle børnene i gruppen var gode til at holde en rytme. Derefter lavede
jeg en øvelse med børnene hvor jeg gav dem nogle følelser(glad, gal, ked af
det, bange), som du skulle satte en lyd på. De fleste lavede den samme lyd ved
alle følelserne, men der var nogle som ændrede lydene hvilket var meget
interessant. Men det mest interessante var at alle børnene om de lavede den
samme lyd eller ændrede lydene efter følelserne alle ændrede ansigtsudtryk i
forbindelse med de forskellige følelser. De var klar over de forskellige
følelser men kunne ikke altid udtrykke dem via musikken.
Evaluering:
Jeg er pænt tilfreds
med resultatet, men er sikker på at hvis det havde været en gruppe som var
blevet taget ud af mængden til at separat rum ville mit første tiltag havde
været muligt. Hvor at i det store fællesrum er det svært for en gruppe at holde
fokus når der sker så meget på en gang. Da det kun er muligt for et barn at
snakke af gangen.
Projektet kom ikke til
at foregå på den måde som jeg havde planlagt, men der var stadig fokus på de
samme værdier, sprogstimulering via fortælling, socialisering og forståelse for
udtryk via musik. Projektet rundede ud i at børnene digtede deres egne
historier og lavede figurer og tegninger til deres individuelle historier som
blev lavet til bøger.
Teori:
Sprogstimulering igennem fortælling.
En fortælling skal ikke kun ses som en litterær tekst,
som der kan læses og analyseres. En fortælling, er også den måde vi udtrykker
os på som menneske, det er bl.a. gennem det verbale og nonverbale sprog, dans,
sang og via musik. Ud fra en psykologisk synsvinkel, repræsentere mennesket en
fortælling om dets eget liv, via den livsstil og sprogtone man anvender.
Mundtlig fortælling er med til at give deltagerne en
oplevelse af nærvær. I de seneste år er flere pædagoger i institutionerne
begyndt at anvende fortælling i forhold til sprogstimulering. Fortællingen er
en opløftende og perspektivrig oplevelse, og fortællestunden er med til at give
børn, unge og voksne en oplevelse hvor de vil fremfinde nye sider af sig selv.
Når der er tale om de tosprogede børns og børn med
dansk som modersmåls sproglige udvikling, er det vigtigt at huske, at det er
børn med de samme behov. Tosprogede børns sproglige udvikling afhænger af de
samme vilkår som børn med modersmål. Det der kan afholde de tosprogedes
sproglige udvikling er, hvis forældrene ikke deltager i det omgivende
sprogsamfund.
Historierne er en betydningsrig fortællegenre for
børns sproglige udvikling. I
børnehavealderen er børns sprog mærket af fantasi og associationer, og i denne
alder er barnet optaget af at fortælle historier via leg. Ved anvendelsen af
det verbale sprog, bliver
barnet bedre til at formidle subjektive erfaringer og styrke selvfølelsen. For
at barnet senere hen kan udvikle et godt skriftsprog er det vigtigt at barnet
har et veludviklet verbalt
sprog. Grundlaget for et veludviklet talesprog, skal forældre og pædagoger være
opmærksomme på hvordan man bedst muligt kan stimulere barnets narrative
udvikling. Det er ikke kun betydeligt, at barnet har et stort ordforråd, men,
at barnet også kan indgå i nuancerede dialoger med andre. Som følge deraf er
det vigtigt, at man ude i institutionerne har fortælletimer, hvor barnet kan
fordybe sig og skabe egne fortællinger.
Historietimen giver børnene lysten til at digte videre, og skabe egne
fortællinger gennem samtale, leg og tegninger.
Den sproglige udvikling handler ikke kun om, at barnet
skal have et stort ordforråd, men at barnet også kan anvende ordene i et
fortællemønster. Den fortællende pædagog, skal inden fortællestunden forberede
sig på om han/hun vil introducere de nye begreber til børnene før eller efter
fortællingen, dette giver to forskellige oplevelser for barnet. Hvis pædagogen
beslutter at introducere de nye sproglige vendinger for børnene efter
fortælling, kan børnene via billedsproget gætte sig til ordenes betydning.
Dette ville ikke være muligt hvis begreberne blev præsenteret før. Efter fortællestunden kan den fortællende
pædagog benytte sig af sprogtræning,
hvor de kan skabe en nuanceret dialog med børnene.
I dialogen efter fortællingen, har pædagogen mulighed
for at opmuntre børnene til at udvikle deres sociale kompetencer ved, at de
indlever sig i andre, om ret og rimelig adfærd overfor hinanden. I eventyrene
rejses der altid spørgsmål omkring godt og ondt, kærligt og ondt, liv og død og
fx om prinsen og prinsessen får hinanden til sidst. Disse emner er nogle ting
børnene ønsker at snakke om. Fortællestunden er med til at skabe et fællesskab
hvor alle børn er inkluderet. Hvor det enkelte barn, lige meget hvilket
modersmål det måtte have, kan bliv hørt, set og komme til orde. Et fællesskab
hvor der er plads til hinandens følelser, er der reelle betingelser for at
styrke empatien blandt børnene.
Lene Brok har i hendes kapitel ”Mundtlig fortælling – et
moderne medie til udvikling og læring”, i bogen ”Dansk, kultur og kommunikation”, skrevet nogle bud på hvad
der kunne være relevant at gennemtænke som pædagog, når man vil anvende fortælling
i den pædagogiske metode. Et af punkterne er Afgrænse formål, hvor
pædagogen skal klargøre sine mål for fortælletimen. Disse mål kan bl.a. være
den sproglige udvikling via fortælling. For at benytte sig af fortælling som et
værktøj til børns sprogudvikling, er det en forudsætning, at den voksne
fremtræder som et fortællende forbillede. Ved, at den voksne er fremtrædende, vil det give
barnet lysten til selv skabe egne historiefortællinger. For at skabe den rette
stemning og give børnene lysten til at lytte, kan man ude i institutionerne
etablere et fortælle rum. Et rum børnene forbinder med tryghed, og hvor der er
plads til at alle kan fordybe sig i fortællingen. Et rum med den rette
atmosfære, er med til at stimulere børns sprog og læselyst.
Hej Suzy. Meget fin og gennemarbejdet blog med rigtig gode illustrationer. Du kommer rigtigt godt rundt om alle punkterne: Jeg afventer stadig de sidste to punkter. Det virker som om du har fået et stort udbytte og at meget af det materiale du har lagt på bloggen med fordel kan bruges til eksamen. Særligt dit pædagogiske projekt er jo næsten til at bruge som det er.
SvarSletmvh Lars