Institutionsbeskrivelse.
Vi er to studerende der
arbejder i The Dorothy Gardner Centre, en international institution der ligger
i Westminster/London. Institutionen ligger i det vestlige London ti minutter
fra undergrundstationen Queens Park i Westminster, tæt på offentlig legeplads
og High Street(hovedgade). Institutionen er vigtig for samfundet, da det er en
af de få som tager hånd om hele familien og hjælper dem til at skabe en bedre
hverdag f.eks. ved at give forældre mulighed for at deltage i workshops med
forskellige temaer så som økonomi, hjælp til bolig søgning, opdragelse mm.
Institutionen er
nomineret til 60 børn, men rummer i øjeblikket 83. Da der ingen forældre
betaling er, bliver institutionen sponsoreret af staten, endvidere for
institutionen midler fra social service og de midler dækker specielt 40 deltids
børn. I institutionen består af mange nationaliteter med både drenge og piger,
flere af børnene taler mere end et sprog. Personalet ligger stor vægt på, at
børnene skal beholde begge sprog, personalet har også forskellige
nationaliteter, så de er i stand til at snakke med børnene på forskellige
sprog, det engelske personale lærer også sange og gloser, som de bruger til
børnene i samlet flok. Institutionen består af 3 forskellige slags faggrupper
teachers, early years educators og learning support assistents. Til de børn som
har specielle behov, bliver der hentet hjælp udefra.
Normering:
Når børnene er 1 år
skal der være en voksen pr 3 børn.
Når børnene er 2 år
skal der være en voksen pr 4 børn.
Når børnene er 3-4 år
skal der være en voksen pr 13 børn.
Børnene i institutionen
er inddelt i 4 grupper Blå, Grøn, Lilla og Rs3(Rising 3s). Børnene er på
institutionen i forskellige tidsrum, nogle er der kun om formiddagen og andre
kun om eftermiddagen og nogle er på institutionen hele dagen. Der er dog
mulighed for at aflevere dit barn tidligt eller blive sent, hvis man er villig
til at betale selv. Institutionen her ikke kun fokus på børnene, men på
familien som helhed, der er workshops og møder som forældrene kan deltage i,
f.eks. hjælp til at finde hus, læring om økonomi eller engelsk undervisning.
Institutionen er statsgrundlagt og åbnede i 1975, blev åbnet af HRH Princess
Alexandra.
The
Nursery:
Når man kommer ind i institutionen
er der en reception, hvor en kvinde ved navn Winnie sidder og tager imod børn
og forældre. Går man længere ned ad gangen, kommer man til børnenes garderobe,
som også bliver benyttet som frokost rum. Fortsætter man ned af trappen kommer
man til the ground floor, det er et åbent fælles areal, som er inddelt i
forskellige områder og temaer. Der er blandt andet en indendørs sandkasse, en
bygge plads, et vand bassin mm. Alt er holdt på børnehøjde, både stole og
borde. Børnene bestemmer selv om de vil være inde eller ude. Lege pladsen er
ikke stor, men er praktisk indrettet, der er sandkasse, flytbare klatrestativer
og et grønt område, der er mulighed for at skifte aktiviteter f.eks. at skifte
de flytbare klatrestativer ud med cykler eller lignende. Der er også bænke med
puder og tæpper, der er mulighed for udendørs læsning. De har plantet blomster
og træer i krukker og de venter æg til udrugning til påske. Selvom pladsen er
træng foregår der mange aktiviteter både ude og inde. I kælderen findes
institutionens eget bibliotek, hvor både børn og forældre kan låne bøger. Hver
torsdag kan de låne cd’er og dvd’er på forskellige sprog, med matchende bøger.
Administrative
system:
Staten
Gorvenors (en gruppe af
21 frivillige, deriblandt forældre, personale, politikkere og mennesker fra
nærsamfundet, denne gruppe udpeger 2 repræsentanter for gruppen til at deltage
i møder osv… Ingen af disse frivillige behøver uddannelse inden for feltet)
Head teacher (som head
teacher kan man ikke tage nogen store beslutninger uden at The Governors er
indblandet og har taget del i beslutningen)
Administrative teachers
Teachers
Early years educators og Learning support assistants.
I institutionen er
tiden inddelt i terms(semestre) og 1 år består af 6 terms.
Term 1: 5/9 – 21/10
Term 2: 31/10 – 16/12
Term 3: 2/1 – 10/2
Term 4: 20/2 – 30/3
Term 5: 16/4 – 1/6
Term 6: 11/6 – 20/7
Tiden derimellem er
holidays, men institutionen er stadig åben for nogle af børnene, især den som
får midler fra social service, de skal være der.
Dagsskema:
8:30 – 8:45: Morning meeting
8:45 – 9:15: Before-School Club
8:35 – 9:00: Set up the nursery floor, garden and rising 3s for the day.
9:00 – 9:15: Discuss Focus children for following week.
9:15 – 11:05: Morning session.
11:05 – 11:20: Tidy up time.
11:20 – 11:40: Story time.
11:40 – 11:45: Morning
children are collecting, full time children wash their hands for lunch.
11:45 – 12:45: Lunch.
12:45 – 14:40: Afternoon
session.
14:40 – 15:05: Story time.
15:05 – 15:15: Parents
collect children.
15:15 – 15:45: After-School
Club.
15:15 – 15:35: Indoor and
outdoor teams meet to evaluate the day.
15:35 – 15:45: Whole team
meets, brief summary of day and focus children discussion.
Hej Suzi - så fik jeg tid til at læse din institutionsbeskrivelse. Rigtig god og gode billeder. Det lyder som I har valgt det helt rigtige sted.
SvarSletmvh Lars