Institutions pædagogik.


Institutionens pædagogik.
I England har de ikke det som vi i Danmark kalder for en pædagog, det er et ord som er svært at oversætte, men de personer som varetager de samme arbejdsområder, er early years educators, learning support assistents og teachers.
Teachers er det tætteste man kommer på professionen som pædagog, deres profession spreder sig bare på en anden måde. Hvor man som pædagog kan komme inden for special området, kan teachers komme inden for læreområdet.
Early years educators er det som man i Danmark ville kalde en pædagogmedhjælper eller pædagogisk assistent.
Learning support assistents er ansat til at tage sig af specielt udsatte børn, de som har brug for en til en kontakt.
Man går i skole som i Danmark for at blive teacher, men man kan også tage nogle college kurser, det er en blanding at skole og praktik, så der er ligheder, de bruger mindre tid skolen om ugen(2 dage skole, 1 dag praktik), men til gengæld tager det 1-1 ½ år længere at uddanne sig som teacher i England.
I England har de noget som hedder et curiculum, som er en form for læreplan som børneinstitutioner skal følge. Det handler om børnenes personlige, fysiske og sociale udvikling. I institutionen hvor jeg arbejder har vi planlægningsmøde hver torsdag hvor vi gennemgår aktiviteter i forhold til the curiculum. I denne institution er der stor fokus på fri leg og barnet er i centrum. Det om gå bag ved barnet, lade barnet lede og derefter guide. Voksen styrret aktiviteter bliver sat ind som et led af udviklingen af de forskellige børn som er i fokus de forskellige uger.
Der er stor fokus på sprog i denne institution, de opfordrer børnene til at bruge begge deres sprog og har personaler til at tale med børnene på deres modersmål og ligeså på engelsk. Dette er noget som har givet et stærkt indtryk på mig, da jeg har oplevet at, i nogle institutioner i Danmark siger at de ikke vil høre dem tale andet end dansk. Hvor jeg mener at det må være nemmere at lære et ekstra sprog, hvis man allerede kan mestre et.
En typisk dag på min institution er to halve af et, der foregår det samme formiddag og eftermiddag, de samme aktiviteter bare forskellige børn afsluttet af møde hvor dagen bliver gennemgået.(hvad kan gøres bedre og hvad fungere) SE INSTITUTIONSBESKRIVELSEN.
Læringsmiljø: Institutionen er meget stimulerende for børnene, men nogle gange tænker jeg på om ikke fælles arealet burde ha været delt mere op, for at der kunne blive bedre plads til fordybelse uden at blive distraheret at andre.

2 kommentarer:

  1. Kender du noget til om der noget der minder om opsøgende gadeplansmedarbejdere i London?
    Jeg kan ikke google det uden der dukker en masse op om prostitution.
    Men det er altså et pædagogisk arbejde på gaden jeg leder efter, måske projekter eller hvad finder der af folk der samler børn og unge op fra gaden?

    SvarSlet
  2. Ja jeg mener bestemt at det er gadeplans organisationer i London.

    https://www.westminster.gov.uk/young-westminster

    Prøv at se om dette kan hjælpe dig, ellers er det en vej ind.
    Prøv at søg via deres offentlige sider... måske de kan henvise til andre sider eller frivillige organisationer.

    Hvis ikke dette hjælper dig videre, så prøv at kontakte den britiske ambasade eller den danske ambasade i London.

    SvarSlet